Tänkte börja två nya kategorier...

Har fått tillbaka lite lust att skriva men vet inte riktigt om vad och inte alltid att tiden finns. men bestämde precis nu att jag ska börja med två nya kategorier, Mat recept och Kak-/efterätt recept.

Inte för jag är jätte duktig på det där med att laga mat, men ibland har man ju bara dålig insperation och då kanske jag kan hjälpa någon :) just nu på hösten är jag inne i detta med "gammaldags mat" (om man kan kalla det så?!) Som idag blir det köttgryta med kokt potatis, men är lika god med ris! Sån mat är ofta sånt som glöms bort för det verkar krångligt. men de är super lätt. De bara tar en stund pga lång kokningstid. Två andra långkok som jag gillar är porterstek och lövbiffrollader. Men dem delar jag med mig av en annan dag ! 

Delar med mig av receptet här:

Köttgryta


ca 1½ kg fläskkaré (grytbitar)

1 gul lök

vegeta (allround krydda)

peppar

2 msk kalvfond/1½ köttbuljong

2 msk soja

5 dl vatten

2 dl grädde

1 tsk sambal oelek

maizena

 Gör så här:

Skär grytbitarna i den storlek som önskas.

Bryn köttet i omgångar med lite vegeta och peppar.

Lägg över i en gryta.

Hacka löken och bryn den och lägg sedan över i grytan.

Tillsätt fond, soja och vatten.

Låt köttet småkoka tills det blir mört ca 1½ timme under lock.

Tillsätt grädde och smaka av med sambal oelek.

Red av med lite maizena.

Servera med ris/potatis och sallad.


(Tog bilden från där jag hittade receptet)


Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0