Förlossningsberättelse del 1!

Tänkte att jag kan skriva om det jag minns. Ska till BM på onsdag på återbesök, kanske minns mer då så får kanske dela upp storyn i två delar ;)
.
Det hela började Onsdag 7 december, med ett vanligt besök hos Barnmorksan, Ann. Det var vad jag trodde i alla fall. Åkte i vilket vall som helst dit till den tiden jag hade tror det var runt 10.tiden, tog blodtryck, vilket visade på tok för högt!! Fick då göra ett urinprov och vila för att se om blodtrycket hade sjunkit..  Men ett nytt blodtryck togs aldrig, jag läckte så mycket protein (äggvita) att det var ett tydligt täcken på havandeskapsförgiftning. Hade också samlat på mig väldigt mycket vätska sista tiden vilket man också kan göra när man får denna sjukdom.
.
Ann ringde in till förlossningen och vi fick åka in direkt. (Som tr var var henrik med) Det kändes som allt gick i en himla fart. Och Ann frågade ad jag kände och tänkte på, och jag minns att de ända jag tänkte på var, mitt paket som skulle komma på posten med nya julgardiner och att katten var ute !!
.
Påvägen till KSS Stannade vi till hos mamma och berättade att vi skulle in till KSS, Hon tog mina nyklar och åkte och hämtade min kära katt!!
.
Vi kom in till förlossninge 2 timmar efter besöket hos BM tror jag. Där blev det undersökningar, urinprov, blodtrycksmätning osv. först urinrpov och blodtryck som visdade samma som hos Ann tidigar på dagen. Och sen tog de CTG kurva (heter det så så jag inte säger fel) som visade barnets hjärtljud och hur livmoderna arbetade. Ctg visade normalt och jag fick göra ett ultraljud dä'r de uppskattade bebisens vikt. Och de kände efter iafll jag var redo för förlossning, vilket jag inte var... Så vi fick gå upp till antenetalavd.
.
På avdelningen fick jag ett eget rum där även henrik fick stanna kvar!! JAg fick gå på toa, ut i matsalen och ta en dusch. Det var vad jag fick göra.. Annars skulle jag ligga i sängen och vila, vila och vila. Det varen jobbig kännsla att vara i händerna på någon annan och inte veta vad som skulle hända. det fortsattes att ta blodtryck och jag fick samla urin till en urinodling under 24 timmar. Mamma pappa och min bror kom på besök på kvällen också.
.
Torsdag 8 dec.
Urinen visade fortfarande att jag läkte urin och blodtrycket svajade upp och ner. det hade gått ner lite. Men något mer än CTG mätningar och blodtrycksmätning hände inte under denna dag. Henrik åkte i väg och jobbade några timmar och jag kände mig så ensam!! Och då kom min mamma in till mig en stund med lite filmer innan hon också skulle jobba. Och jag fick fortsätta vila. En läkare kom in och talade om att jag kunde få åka rullstol till caffeterian och så, men dp kände jga mig ännu sjukare så det villa jag inte!!
.
Fredag 9 dec.
Blodtryck och ctg mätningar.. och såklart vila! Men idag kom en läkare in och berättade att jag kunde få åka på permis över helgen om jag lovade vila och ringa om något förändrades. och göra en ny urinsamling söndag-måndag. Han sa också att om det inte blivit värre skulle jag skrivas ut på måndagen och blev det värre skulle det bli förlossning. Så vi åkte hem med hoppet om en bebis på måndag.
.
Lördag 10 dec.
Idag hade vi bestämt med några vänner att baka julgodis och ha julmys. Men efyersom jag var sjuk kom jag å henrik senare och var med och åt mat umgicks på kvällen en stund bara. Annars var det lungt.
.
Söndag 11 dec.
Fick besök av Malin, Rickard, Bella och Robin. VI fikade och pratade och vi breättade vad som hände och hade hänt. (de viste ju att vi var på KSS och så) Annars hände inget mer än att jag samlade urin..
.
Måndag 12 dec.
Dagen då jag trodde fast ändå inte trodde jag skulle bli mamma...
Vi kommer in till avd, och INGET mer än att kolla urinen görs, denhade stigit så nu var det sjukhus sängen som gällde och jag fick gå på toa, äta och duscha igen. Kändes som ett fängelse, fast man inte gjort något. Och läkaren sa att min modertapp fortfarande vra omogen men hon kände aldrig efter. och att klockan var för mycket för förlossning... (11-12 någontingn vad kl på fm.) Men att på tisdag blir det förlossning om det inte är fullt eller så. eller iaf förberedning för förlossning. Att de ev skulle lägga en gel i slidan som gjode att livmodern mognade snabbare men att detta ändå kunde ta några dagar och de berättade om andra allternativ.
.
Tisdag 13 dec.
På morgonen gjordes ctg kurva igen, blodtryck och en undersökning för att se hur omogen livmodern var.. MEN jag hade istället börjat uppna mig till 3cm. Och vi fick paka ihop våra grejer och gå till förlossningen. där det skulle bli dropp eftersom min livmoder nu var mogen. ..
.
Fortsättning följer, ska iväg på Babycafé nu!

Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0